Gratis verzending binnen NL

Bij bestellingen vanaf 75 euro. Onder de 75 euro kost verzenden 5,50 euro.

* Meer dan 14 Jaar Online

* Groot assortiment op voorraad

* Afhalen op afspraak mogelijk

* Scherp geprijsd !

Bekijk

0 producten

€ 0,00

Scooter en brommer uitlaten - uitleg

Uitlaten zijn het meest populaire onderdeel voor scooters en brommers. Ten eerste natuurlijk omdat een mooie snelle uitlaat goed staat onder een sportieve scooter of brommer. Daarnaast geeft een goede uitlaat net wat meer vermogen.

Wat is een uitlaat en hoe werkt een uitlaat?

Een uitlaat is bij tweetaktmotoren, zoals bij scooters en brommers, een onderdeel dat zorgt voor demping van het geluid en de uitlaat is verantwoordelijk voor een groot deel van het vermogen. Dit werkt als volgt: je brommer of scooter loopt op brandstof. Door de verbranding van brandstof ontstaat er energie. De verbranding kan ontstaan doordat de brandstof in de cilinder wordt gemengd met lucht. De zuiger is verantwoordelijk voor het inbrengen van verse lucht, de uitlaat zorgt voor tegendruk en is daarmee verantwoordelijk voor vermogen.

Bij de verbranding van het mengsel van benzine en lucht ontstaat hoge druk. Deze druk is nodig om de zuiger naar beneden te drukken en zo de krukas aan het draaien te krijgen. De zuiger daalt tot een punt waarbij de uitlaatpoort vrij komt en de gassen kunnen 'ontsnappen'. De spoelpoorten gaan open en er stroomt nieuw mengsel het cilinder naar binnen. Hoe meer mengsel, hoe meer vermogen de scooter of brommer produceert.

Welke types uitlaten zijn er?

De uitlaten worden veelal gecategoriseerd op de cilinderinhoud, welke met cc wordt aangegeven. Heb je een 50cc cilinder, dan hoort hier ook een 50cc uitlaat bij. Zo komt de uitlaat het best tot zijn recht. Je kunt bijvoorbeeld een 50cc uitlaat op een 70cc zetten, maar dan haal je niet het maximale vermogen.

Ook wil je rekening houden met het type motorblok dat je in je scooter of brommer zit. Niet elke uitlaat past op elke scooter! In onze webshop vind je per uitlaat op welk type scooter of brommer hij past.

In Nederland zijn de meeste standaard uitlaten begrensd. Dit wordt gedaan om zo brommers en scooter niet harder dan de maximale snelheid te laten rijden.

 

Uitlaat montage tips

Erg belangrijk is wanneer er een nieuwe uitlaat gemonteerd wordt dat er een nieuwe uitlaatpakking wordt gebruikt en goede montage schroeven en bouten. Bouten en schroeven invetten met kopervest zodat deze niet zwaar draaien tijden het vast zetten en voorkomt meestal dat bouten en schroeven gaan vast roesten zodat het eenvoudiger wordt om later de uitlaat nog eens te demonteren.

Heel erg belangrijk is dat de uitlaat goed vast zit en dat er geen trilling kan onstaan omdat dit funest is voor elke uitlaat omdat deze dan meestal ergens begint te scheuren en dat valt helaas niet onder garantie en is ook zeker niet een fabricage fout. Verkeerd afgesteld met teveel toeren of overtoeren en versleten silent rubbers veroorzaken ook trilling. Controleer na 500 KM alle bouten en moeren dat deze nog goed vast zitten.